CUM NE ALEGEM DOCTORUL
În urmă cu mulți ani, în timpul studenției mele, adresându-mă unui distins și respectat profesor (purtător a numeroase onoruri universitare) cu “domnule doctor” acesta mi-a replicat foarte calm că el este doar îngrijitor de bolnavi.
De atunci și până acum lucrurile s-au schimbat mult în sensul distanțării tot mai pronunțate dintre pacient și medic, la acest fapt contribuind din plin și progresul tehnologic sau din industria chimico-farmaceutică. Desigur toate aceste progrese au dus la salvarea multor vieți și la vindecarea (eradicarea) multor boli considerate până de curând incurabile. Din nefericire sunt situații în care putem vorbi chiar despre dezumanizarea medicinei.
Frecvent se uită faptul că fiecare ființă umană care se adresează unui medic este unică în problematica sa. Totuși în această societate tehnologizată supusă planificării și programelor, supusă rigorilor societăților de asigurări și regulilor impuse de concernele care au drept țintă doar profitul din așa zisele “servicii medicale”, putem spera încă să mai avem șansa să ne adresăm unor profesioniști, atunci cand avem nevoie, care să ne înțeleagă și vindece atât suferințele trupului cât și ale sufletului.
Sunt câteva indicații practice despre cum putem găsi un medic bun.
Desigur fiecare vrea să aleagă un doctor bine pregătit care să țină pasul cu cele mai noi descoperiri științifice, fapt care reclamă și o anumită experiență în practica medicală.
În primul rând trebuie realizat acel ” transfer pozitiv” între medic și pacient ca și cum medicul ar fi un prieten apropriat căruia îi putem încredința problemele noastre de viață, sănătate și moarte. Un medic care își întâmpină binevoitor și cu un zâmbet pacientul, este de preferat.
O altă calitate de apreciat din partea doctorului este punctualitatea, aceasta semnalând respectul față de sine și pacient.
În momentul începerii consultului, doctorul nu trebuie să permita întreruperea acestuia, pentru apeluri telefonice (pot fi și situații excepționale) sau discuții nelegate de suferința pacientului cu anturajul din cabinet (asistent, însoțitori)
Un doctor bun trebuie sa radieze optimism și să poată găsi soluții pentru ușurarea suferinței chiar și în cazul unor boli ajunse în faze terminale.
Cei foarte bolnavi deși nu pot fi înșelați de acest fals optimism, tânjesc după o încurajare și o mângâiere adusă de compasiunea umană.
Un alt criteriu foarte important pentru alegerea unui medic, este ca acesta să fie pregatit și capabil să asculte pacientul. Doctorul care repetă și rezumă ce a fost spus este un bun profesionist.
Un medic care îi cere pacientului să se dezbrace și realizeaza un examen fizic amănunțit nu este doar un medic priceput ci și de preferat.
Greșelile sunt inevitabile chiar și la cei mai constiincioși profesioniști. Recunoașterea publică a greșelilor este calea cea mai bună de a evita repetarea lor și ne indică faptul că avem de a face cu un medic cu înaltă conștiință profesională.
Pacientul trebuie să fie precaut cu doctorul care aruncă asupra lui vina întârzierii consultului “Dacă te-aș fi văzut mai devreme”, “de ce ai așteptat atât de mult până să mă soliciți?”
Nu este de apreciat un doctor care folosește cuvinte care rănesc sau care este lipsit de compasiune.
Un alt criteriu de apreciere al unui bun profesionist este și întrebuințarea tehnlogiei și apelurilor către alți colegi specialiști.
Limitarea sau exagerarea acestor trimiteri pentru investigații sau consulturi de specialitate nu dau o notă bună medicului respectiv.
Solicitarea unui alt specialist este recomandată atunci cand pacientul continuă să resimtă simptomele care îi afecteaza calitatea vieții și a căror cauză nu a putut fi elucidată.
Desigur problemele din domeniul dermatologiei, oftalmologiei, neurologie, ginecologiei, ortopediei și urologiei este mai bine să fie prezentate de la bun început specialiștilor respectivi și nu medicului internist.
Concluzionând, pacientul caută un medic cu care să se simtă în largul său când îi prezintă suferința, fără să fie îngrijorat că va fi supus multor investigații, un doctor pentru care pacientul nu reprezintă doar o cifră statistica, un doctor care nu exagerează simptomele minore ale bolii ignorând cumva pe cele majore, un doctor care nu recomandă măsuri și tratamente inutile sau care să-i prelungească suferința finală și mai presus de toate pacientul trebuie să caute un medic care să-i fie devotat ca și OM și care să nu considere serviciul făcut ca pe un privilegiu.
Cu stimă, dr. Scarlat Mihai-Alin